OCENIANIE PRZEDMIOTOWE

  1. Oceny poziomu wiedzy i umiejętności ucznia powinny być dokonywane systematycznie, w różnych formach, w warunkach zapewniających ich obiektywność. Oceny te są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców oraz ustalane na podstawie znanych im kryteriów. Zachowanie ucznia na lekcji nie może stanowić kryterium oceny poziomu jego wiedzy i umiejętności z danego przedmiotu.
  2. Wiedza i umiejętności ucznia mogą być sprawdzane w sposób ustny lub pisemny. Formę sprawdzania ustala nauczyciel przedmiotu.
  3. W ocenianiu bieżącym uczeń może uzyskać oceny cząstkowe za:
  • odpowiedź ustną,
  • zaangażowanie i aktywność na lekcjach,
  • pracę samodzielną na lekcjach lub pracę w grupach,
  • prace pisemne: prace klasowe, sprawdziany, kartkówki,
  • praca samodzielnie wykonana w domu,
  • pracę w grupach wykonana w domu,
  • prace dodatkowe proponowane przez nauczyciela lub podjęte z własnej inicjatywy – referat, opracowania, prace praktyczne,
  • pracę twórczą indywidualną lub grupową – projekty, praca badawcza z wykorzystaniem różnych źródeł itp.,
  • udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych i zawodach sportowych,
  • wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków.
  1. Praca klasowa:
  • obejmuje treści jednego działu programowego,
  • uczeń zostaje powiadomiony o jej terminie z tygodniowym wyprzedzeniem,
  • w dniu zapowiedzi pracy klasowej nauczyciel jest zobowiązany do dokładnego określenia zakresu materiału obowiązującego na danej pracy klasowej oraz wpisania terminu pracy do dziennika lekcyjnego,
  • każda praca klasowa jest poprzedzona lekcją powtórzeniową,
  • czas trwania pracy klasowej wynosi minimum 1 godzinę lekcyjną,
  • ocenę za pracę klasową uczeń uzyskuje najpóźniej dwa tygodnie po jej napisaniu,
  • uczeń, który był nieobecny na pracy klasowej ma obowiązek w przeciągu dwóch tygodni od wyznaczonego terminu przystąpić do jej napisania,
  • w przypadku powrotu do szkoły ucznia po minimum 2 tygodniowej nieobecności z powodu choroby, nauczyciel ustala termin indywidualnie z uczniem,
  • termin poprawy oceny z pracy klasowej ustala nauczyciel,
  • poprawa pracy klasowej powinna odbyć się w ciągu miesiąca od daty jej przeprowadzenia.
  1. Sprawdzian:
  • obejmuje materiał wykraczający poza treści trzech ostatnich lekcji, ale nie obejmuje całego działu,
  • poprzedzony jest zapowiedzią na tydzień przed wyznaczonym terminem, udokumentowaną wpisem w dzienniku lekcyjnym,
  • ocenę ze sprawdzianu uczeń otrzymuje najpóźniej dwa tygodnie po jej napisaniu,
  • uczeń, który był nieobecny na sprawdzianie ma obowiązek w przeciągu dwóch tygodni od wyznaczonego terminu przystąpić do jego napisania,
  • w przypadku powrotu do szkoły ucznia po minimum 2 tygodniowej nieobecności z powodu choroby, nauczyciel ustala termin indywidualnie z uczniem.
  • termin poprawy oceny ze sprawdzianu ustala nauczyciel,
  • poprawa sprawdzianu powinna odbyć się w ciągu miesiąca od daty jego przeprowadzenia.
  1. Kartkówka:
  • obejmuje treści co najwyżej trzech ostatnich lekcji,
  • może być niezapowiedziana,
  • ocenę uczeń otrzymuje najpóźniej w ciągu tygodnia po jej napisaniu,
  1. Praca samodzielnie wykonana w domu jest realizowana w celu utrwalenia lub sprawdzenia wiadomości przekazanych podczas zajęć lekcyjnych.
  2. Liczba prac pisemnych zapowiadanych z tygodniowym wyprzedzeniem nie może być większa niż dwa sprawdziany i dwie prace klasowe w tygodniu, przy czym tylko jeden w danym dniu. Nie dotyczy to sytuacji, gdy termin pracy pisemnej został przełożony na prośbę uczniów.
  3. Zapisy w punkcie 8 nie dotyczą poprawy prac klasowych i sprawdzianów.
  4. Ilość prac pisemnych przewidzianych w ciągu roku szkolnego zależna jest od specyfiki przedmiotu. Ustala ją i podaje nauczyciel danego przedmiotu.
  5. Na śródroczną i roczną ocenę składają się oceny cząstkowe, ich waga jest zróżnicowana.
  6. Oceny śródroczne i roczne nie są średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
  7. Ocenianie winno być dokonywane systematycznie i w różnych formach, w warunkach możliwie pełnego obiektywizmu.
  8. Zasady oceniania muszą być niezmienne przez cały rok szkolny. Ewentualne zmiany czy poprawki wprowadza się po zakończeniu roku szkolnego chyba, że wydane w tym czasie przepisy nadrzędne stanowią inaczej.
  9. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
  10. Nauczyciel uzasadnia uczniowi, jego rodzicom/prawnym opiekunom każda wystawioną ocenę.
  11. Nauczyciel udostępnia uczniowi w trakcie zajęć lekcyjnych każdą sprawdzoną i ocenioną pracę pisemną.
  12. Nauczyciel udostępnia do wglądu prace pisemne ucznia jego rodzicom/prawnym opiekunom w trakcie indywidualnych spotkań lub na zebraniach z rodzicami.
  13. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca ucznia jest udostępniana do wglądu zainteresowanym.
  14. Rodzice mogą uzyskać informacje o ocenach bezpośrednio u nauczyciela przedmiotu.
  15. Przy ocenianiu z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
  16. W ocenianiu bieżącym i klasyfikacji stosuje się następującą skalę:

Skala ocen:

  • Ocena:
  • Skrót:
  • Oznaczenie:
  • celujący
  • cel
  • 6
  • bardzo doby
  • bdb
  • 5
  • dobry
  • db
  • 4
  • dostateczny
  • dst
  • 3
  • dopuszczający
  • dop
  • 2
  • niedostateczny
  • ndst
  • 1
  •  

  1. Przy stosowaniu ocen cząstkowych i śródrocznych dopuszcza się stosowanie znaków „+” i „-”.
  2. Znak „+” przy ocenach cząstkowych oznacza, że uczeń przekroczył nieznacznie wymagania na daną ocenę.
  3. Znak „-” przy ocenach cząstkowych oznacza, nieznaczne braki w umiejętnościach i wiadomościach wymaganych na daną ocenę.
  4. Szczegółowe kryteria oceniania z poszczególnych przedmiotów opracowują nauczyciele uczący ustalając Przedmiotowy System Oceniania.