OCENIANIE W NASZEJ SZKOLE:
- Oceny poziomu wiedzy i umiejętności ucznia powinny być dokonywane systematycznie, w różnych formach, w warunkach zapewniających ich obiektywność. Oceny te są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców oraz ustalane na podstawie znanych im kryteriów. Zachowanie ucznia na lekcji nie może stanowić kryterium oceny poziomu jego wiedzy i umiejętności z danego przedmiotu.
- Wiedza i umiejętności ucznia mogą być sprawdzane w sposób ustny lub pisemny. Formę sprawdzania ustala nauczyciel przedmiotu.
- W ocenianiu bieżącym uczeń może uzyskać oceny cząstkowe za:
- odpowiedź ustną,
- zaangażowanie i aktywność na lekcjach,
- pracę samodzielną na lekcjach lub pracę w grupach,
- prace pisemne: prace klasowe, sprawdziany, kartkówki,
- praca samodzielnie wykonana w domu,
- pracę w grupach wykonana w domu,
- prace dodatkowe proponowane przez nauczyciela lub podjęte z własnej inicjatywy – np. referat, opracowania, prace praktyczne,
- pracę twórczą indywidualną lub grupową – projekty, praca badawcza z wykorzystaniem różnych źródeł itp.,
- udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych i zawodach sportowych,
- wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków.
Praca klasowa:
- obejmuje treści jednego lub kilku działów programowych,
- uczeń zostaje powiadomiony o jej terminie z tygodniowym wyprzedzeniem,
- w dniu zapowiedzi pracy klasowej nauczyciel jest zobowiązany do dokładnego określenia zakresu materiału obowiązującego na danej pracy klasowej oraz wpisania terminu pracy do dziennika lekcyjnego,
- każda praca klasowa jest poprzedzona lekcją powtórzeniową,
- czas trwania pracy klasowej wynosi minimum 1 godzinę lekcyjną,
- ocenę za pracę klasową uczeń uzyskuje najpóźniej dwa tygodnie po jej napisaniu,
- uczeń, który był nieobecny na pracy klasowej ma obowiązek w przeciągu dwóch tygodni od wyznaczonego terminu przystąpić do jej napisania,
- w przypadku braku przystąpienia w wyznaczonym terminie, sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności obejmujących pracę klasową oraz termin określna nauczyciel,
- w przypadku powrotu do szkoły ucznia po minimum 2 tygodniowej nieobecności z powodu choroby, nauczyciel ustala termin indywidualnie z uczniem,
- termin poprawy oceny z pracy klasowej ustala nauczyciel,
- poprawa pracy klasowej powinna odbyć się w ciągu miesiąca od daty jej przeprowadzenia.
Sprawdzian:
- obejmuje materiał wykraczający poza treści trzech ostatnich lekcji, ale nie obejmuje całego działu,
- poprzedzony jest zapowiedzią na tydzień przed wyznaczonym terminem, udokumentowaną wpisem w dzienniku lekcyjnym,
- ocenę ze sprawdzianu uczeń otrzymuje najpóźniej dwa tygodnie po jej napisaniu,
- uczeń, który był nieobecny na sprawdzianie ma obowiązek w przeciągu dwóch tygodni od wyznaczonego terminu przystąpić do jego napisania,
- w przypadku powrotu do szkoły ucznia po minimum 2 tygodniowej nieobecności z powodu choroby, nauczyciel ustala termin indywidualnie z uczniem,
- w przypadku braku przystąpienia w wyznaczonym terminie, sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności obejmujących sprawdzian oraz termin określna nauczyciel,
- termin poprawy oceny ze sprawdzianu ustala nauczyciel,
- poprawa sprawdzianu powinna odbyć się w ciągu miesiąca od daty jego przeprowadzenia.
Kartkówka:
- obejmuje treści co najwyżej trzech ostatnich lekcji,
- może być niezapowiedziana,
- ocenę uczeń otrzymuje najpóźniej w ciągu tygodnia po jej napisaniu,
- Praca samodzielnie wykonana w domu jest realizowana w celu utrwalenia lub sprawdzenia wiadomości przekazanych podczas zajęć lekcyjnych.
- Liczba prac pisemnych zapowiadanych z tygodniowym wyprzedzeniem nie może być większa niż dwa sprawdziany i dwie prace klasowe w tygodniu, przy czym tylko jeden w danym dniu. Nie dotyczy to sytuacji, gdy termin pracy pisemnej został przełożony na prośbę uczniów.
- Zapisy § 42 ust. 8 nie dotyczą poprawy prac klasowych i sprawdzianów.
- Ilość prac pisemnych przewidzianych w ciągu roku szkolnego zależna jest od specyfiki przedmiotu. Ustala ją i podaje nauczyciel danego przedmiotu.
- Na śródroczną i roczną ocenę składają się oceny cząstkowe, ich waga jest zróżnicowana.
- Oceny śródroczne i roczne nie są średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
- Ocenianie winno być dokonywane systematycznie i w różnych formach, w warunkach możliwie pełnego obiektywizmu.
- Zasady oceniania muszą być niezmienne przez cały rok szkolny. Ewentualne zmiany czy poprawki wprowadza się po zakończeniu roku szkolnego, chyba że wydane w tym czasie przepisy nadrzędne stanowią inaczej.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
- Nauczyciel uzasadnia uczniowi, jego rodzicom każda wystawioną ocenę.
- Nauczyciel udostępnia uczniowi w trakcie zajęć lekcyjnych każdą sprawdzoną i ocenioną pracę pisemną. Nauczyciel udostępnia do wglądu prace pisemne ucznia jego rodzicom w trakcie indywidualnych spotkań lub na zebraniach z rodzicami lub przez przekazanie zainteresowanym kopii pracy.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca ucznia jest udostępniana do wglądu zainteresowanym.
- Rodzice mogą uzyskać informacje o ocenach bezpośrednio u nauczyciela przedmiotu.
- Przy ocenianiu z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a także systematyczność udziału ucznia w zajęciach, aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej oraz aktywność fizyczną ucznia, jak również postawę wobec partnera, przeciwnika i własnego ciała.
- Przy ocenianiu wiedzy i umiejętności z języków obcych w szczególności należy brać pod uwagę zasób środków językowych – leksykalnych i gramatycznych, umiejętności receptywne – rozumienie ze słuchu i tekstu czytanego oraz umiejętności produktywne – wypowiedzi ustne i pisemne.
- Przy ocenianiu wiedzy i umiejętności z przedmiotów zawodowych praktycznych w szczególności należy brać pod uwagę merytoryczność wykonania zadań w oparciu o specyfikację techniczną dla poszczególnych zadań, stosowanie kryteriów określonych w poleceniach do zadań praktycznych.